Skocz do zawartości
Forum Android | CyanMod

1. Programowanie Android - środowisko, pierwsza aplikacja


Grzesiek95112

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
 
Ten poradnik został napisany, aby pomóc Ci w nauce programowania pod Androidem.
 
Pracuję na systemie linux(dokładnie Linux Mint). Myślę, że pod innym systemem wszystko odbywa się podobnie. Jeśli czego nie wiesz to pytaj. Chętnie pomogę.
 
Co Ci potrzebne(minimalne wymagania):

  • Komputer z windows, linux lub mac
  • zainstalowana java(najlepiej najnowsza)
  • Android SDK + Eclipse z wtyczką adt
  • chęci

Zalecane(nie wymagane):

  • znajomość javy(będzie trudniej jeli nie znasz javy, ale się nie przejmuj)
  • telefon z androidem(jeśli nie masz, to aplikacje możesz uruchamiać w emulatorze)

Eclipse:

Jeśli masz już Eclipse(Dzięki CheQ za info):

Należy zainstalować plugin ADT. W tym celu należy wejść w Help > Install New Software, kliknąć add, wpisać 

https://dl-ssl.google.com/android/eclipse

i zainstalować.

 

Jeśli nie masz Eclipse:
Do poprawnego działania Eclipse wymagana jest java(najlepiej najnowsza). Cały pakiet ADT(Eclipse z wtyczką adt + android sdk) możesz ciągnąć tutaj. Na dysku powinna być paczka zip, którą należy wypakować w dowolne miejsce.

Przy uruchomieniu Eclipse zapyta o lokalizacje folderu, gdzie będzie zapisana Twoja praca.

Po wybraniu miejsca pracy program powinien się załadować i powinno pokazać się takie okienko

2png_npnaprx.png

 

Pierwsza aplikacja:

Aby zacząć pisać nową aplikację musimy utworzyć nowy projekt. W tym celu klikamy File > New > Android Application Project

Powinno pokazać się takie okienko.

4png_npnapxq.png

Application Name - nazwa aplikacji(np. Hello Word)

Project Name - nazwa projektu(np. HelloWord)

Package Name - nazwa paczki(np. pl.grzesiek95112.helloword)

Minimum required SDK - minimalne API(wersja systemu), jakie wymagamy dla naszej aplikacji(np. API 8: Android 2.2 (Froyo)

Target SDK - API(wersja systemu), pod które pisana jest aplikacja

Compile With - API(wersja systemu), które wykorzystujemy do skompilowania aplikacji

Theme - motyw

 

Następne okienko

5png_npnapnh.png

Create custom launcher icon - zaznacz, aplikacja ma mieć Twoją własną unikalną ikonkę

Create Activity - tworzy Activity(o tym potem, na razie zaznacz)

Mark this project as a library - program ładuje biblioteki do pliku apk(podczas pisania aplikacji możemy pracować na bibliotekach), nie jest Ci to teraz potrzebne

Create Project in Workspace - tworzy projekt w folderze roboczym

 

Jeśli zaznaczyłeś Create custom launcher icon, to zobaczysz okienko, które pomoże Ci dostosować ikonkę. Ja nie zaznaczyłem i  zostałem przeniesiony do okna tworzenia Activity. Do naszej aplikacji wystarczy nam Blank Activity.

6png_npnapns.png

 

Dalej program poprosi o nazwe Activity. Tutaj nie trzeba nic zmieniać.

 

Po kliknięciu przycisku Finish powstaje coś takiego.

8png_npnapsq.png

Tutaj właśnie widać Activity, a raczej jego layout. Activity (aktywność) służy do komunikacji z użytkownikiem. Jej layout widzimy na ekranie. Layout jest pisany w języku xml.

 

Twoja pierwsza aplikacja jest już zrobiona. Jej zadaniem jest wyświetlanie napisu Hello world! To co widzisz na ekranie bardziej szczegółowo opiszę w kolejnej części. Teraz zostało jeszcze uruchomienie aplikacji.

Aplikację można uruchomić na kilka sposobów:

  • Export aplikacji do pliku apk, instalacja na urządzeniu i uruchomienie z poziomu urządzenia
  • Uruchomienie aplikacji na urządzeniu przez ADB z poziomu programu
  • Uruchomienie aplikacji w emulatorze (zalecane jest mieć minimum dwurdzeniowy procesor)

Dzisiaj opiszę tylko ostatnią metodę.

Najpierw należy stworzyć wirtualne urządzenie Android. W tym celu należy kliknąć ikonkę Android Virtual Device Manager

9png_npnapww.png

 

Powinno wyskoczyć takie okienko

10png_npnapwa.png

 

Wybierz New... wpisz nazwę urządzenia(np. test), rozdzielczość oraz API i kliknij Ok. Potem zaznacz nazwę Twojego wirtualnego urządzenia i wybierz Start..., oraz Launch

11png_npnapwq.png

 

Gdy Android się uruchomi(gdy zobaczysz ekran blokady lub pulpit) kliknij PPM w plik Twojego Activity > Run as > Run Configurations...

12png_npnapan.png[/spioler]

 

W nowym okienku kliknij dwukrotnie w Android Application > W polu Project: za pomocą przycisku Browse wybierz Twój projekt i kliknij przycisk Run

 

W okienku emulatora powinna się uruchomić nasza aplikacja.

13png_npnapaq.png

 

Koniec

Przepraszam za ewentualne błędy. Popraw mnie, jeśli znajdziesz takie.

Edytowane przez Pawliniak
Aktualizacja. Dzięki CheQ :)
  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mając zainstalowane SDK (Windows/Linux) dostajemy AVD Przez który możemy odpalić Androida "ot tak" ze ściągniętego wcześcien SDK. ;) Swoją drogą trzeba wspomnieć że Wymaga on 2 rdzenie to minimum (na jedym też pójdzie ale błagam - godzinę uruchamiać androida i odblokowywać kolejną? )

 

Warto Wspomnieć że jak ktoś ma już Eclipse nie musi pobierać cały pakiet ADT. Wystarczy zainstalować plugin (Help > Install New Software) kliknąć add wpisać 

 

https://dl-ssl.google.com/android/eclipse 

 

 i zainstalować. 

 

Świetna robota! Obszerny poradnik. Będziesz kontynuował Cykl poradników dotyczących programowania? 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając ze strony akceptujesz - Warunki użytkowania, Polityka prywatności